Als we de media mogen geloven, kruipen we uit de crisis. Dat zou fijn zijn, nietwaar?! Want ik heb inmiddels erg veel zin in positiviteit, doorbraken en groei.
Tegelijkertijd zijn er nog steeds zzp’ers die het niet makkelijk vinden om aan nieuwe, goed betalende opdrachten te komen. Ik kan me zomaar voorstellen dat dit erg veel stress en onrust oplevert! En toch zijn er ook zzp’ers die ook ondanks de crisis een goede boterham verdienen en leuk werk doen.
Wat maakt nou het verschil? Waarom is de een succesvol en de andere niet? Er valt veel over deze verschillen te vertellen maar hieronder in ieder geval 3 gevaren die ik vaak zie bij zzp’ers. Gevaren die er voor zorgen dat ze geld mislopen. Overigens zijn het gevaren die je slim en makkelijk kunt omzeilen dus die niet zo gevaarlijk hoeven te zijn als ze lijken!
Een belangrijk gevaar is dat je als je eenmaal een opdracht hebt, je vol aan de slag gaat om een succes van die opdracht te maken. Begrijpelijk want tsja, de klant is koning (en hij betaalt voor nu je boterham). Dus aan de slag en waar voor je geld leveren. Veel zzp’ers kiezen voor opdrachten waarbij ze zich voor langere tijd committeren aan een opdracht of klus zodat ze bijvoorbeeld een half jaar of 9 maanden een aantal dagen in de week werk en daarmee inkomen hebben. Het gevaar wat dan dus dreigt, is volop in het werk te verdwijnen en pas aan het einde van de werkende periode weer boven te komen drijven en zichtbaar te worden voor hun omgeving.
Om dan de dringende vraag te hebben: ‘Heb je nog werk voor me?’. En met omgeving bedoel ik dan potentiële klanten en het eigen netwerk. Terwijl het zo ontzettend belangrijk is om ook tijdens het werken aan een opdracht tijd en energie vrij te maken voor je netwerk en er voor te zorgen dat je zichtbaar blijft.
Zodat als het ware de volgende opdracht al weer op je ligt te wachten zonder dat je er om hoeft gaan bedelen als de nood hoog is. En vergeet de kracht van het hebben van een mix aan verschillende soorten producten en diensten niet!
Een ander gevaar wat ik vaak zie is dat zzp’ers heel goed zijn in hun vak maar niet goed zijn in hun sales & marketing. Een stuk wat vaak niet van nature in hen zit en wat onvoldoende ontwikkelt is. Herkenbaar overigens want ook ik heb dat stuk in me wakker moeten schudden.
En het leuke van dit onontkoombare stuk van voor jezelf werken is, is dat als je het eenmaal onder de knie hebt het je werk zo vele malen leuker maakt! Omdat het bijvoorbeeld een andere manier is van met je vak bezig zijn. Mijn vak vind ik nu eenmaal erg leuk dus ik ben er graag op zoveel mogelijke manieren mee bezig.
En omdat met je sales & marketing bezig zijn, zorgt voor een goede zichtbaarheid binnen mijn netwerk en mijn potentiële klant. Wat op den duur weer leuke klanten en opdrachten oplevert! Dus wees slim en zorg voor een goede sales & marketing strategie.
En tot slot gevaar nummer 3: Geen slim systeem en structuur hebben. Dit vloeit min of meer voort uit het vorige gevaar. Vaak ontbreekt er een systeem en structuur om een continue stroom aan klanten en inkomen te hebben. Iets wat je wel nodig hebt om niet na iedere afgeronde opdracht weer met jezelf als het ware te moeten gaan leuren om een nieuwe klus te vinden. En met een systeem en structuur bedoel ik zaken als een superaantrekkelijke boodschap hebben waar jouw aanstaande klant hebberig van wordt en op de deur klopt. Maar ook een systeem hebben waardoor je op verschillende manieren inkomen genereert. En aan een netwerk vol met ambassadeurs werkt.
Waarschijnlijk zijn dit hele herkenbare gevaren en heb je er in meer of mindere mate al eens mee te maken gehad. Wees gerust: zoals ik aan het begin van mijn artikel al schreef, ze zijn eenvoudig te omzeilen! Dus ga aan de slag, kijk je gevaren in de ogen, vind oplossingen en krijg zo een continue stroom aan klanten en opdrachten!
Worstel je op dit moment met een van die gevaren en wil je direct en gratis en voor niks mijn advies? Laat dan hieronder een berichtje achter waarin je je worsteling omschrijft!